Poniedziałek, 16 maja 2022

Jak zamontować opony? Na co zwrócić uwagę?

24 stycznia 2022

Opony muszą wiele wytrzymać: nierówne drogi, wyboje i kamieniste ścieżki. Opony są bezpośrednim łącznikiem pomiędzy pojazdem samochodowym a drogą. Podlegają one wielu czynnikom. Aby zapewnić ich doskonałą pracę, należy je co jakiś czas wymieniać. Oznacza to, że opona (tzn. guma) musi zostać zdjęta z obręczy i wymieniona.

Nie należy próbować samodzielnie wymieniać opony na kole (razem nazywane są "kołem"). Do wymiany opony najlepiej jest zatrudnić fachowca. Wymiana dużych opon wyczynowych lub opon typu run-flat jest dozwolona wyłącznie w profesjonalnych sklepach rowerowych.

Jak fachowiec zakłada oponę

Do zmiany opon potrzebne jest specjalne narzędzie. Zmieniarka do opon jest narzędziem używanym przez profesjonalistów do zmiany opon. Wyposażona jest w ramię montażowe oraz łyżkę do opon. Zmiana opony bez jednego z tych elementów jest prawie niemożliwa.

Proces montażu opony

Zanim nowa opona zostanie naciągnięta na felgę, konieczne jest usunięcie starej gumy. Pierwszy krok wykonywany jest ręcznie. Później używana jest montażownica.

Najpierw pracownik warsztatu podnosi samochód, aby zdjąć koło z osi. Następnie musi napompować oponę. Robi się to poprzez odkręcenie zaworu opony.

Następnie za pomocą zmieniarki do opon oddziela się ściankę opony od felgi. Pracownik warsztatu umieszcza łyżkę na oponie i feldze, a następnie naciska w dół. Cały proces jest powtarzany do momentu, aż opona zostanie ponownie obrócona. Stopka opony, czyli jej wewnętrzny pierścień, jest w pełni dociskana do felgi. Następnie pracownik zaciska felgę w przyrządzie montażowym, usuwa wszelkie ciężarki, a następnie za pomocą dźwigni montażowej umieszcza stopkę opony na ramieniu montażowym. Jest to tak proste, jak naciśnięcie przycisku. Maszyna montażowa obraca się, a opona jest automatycznie zdejmowana z felgi.

Garb na obręczy, czyli wzniesienie na obręczy, zapobiega ślizganiu się opony i utracie powietrza na ostrych zakrętach. Stopka przytrzymuje oponę przy obręczy. Garb na obręczy wspomaga przyczepność.

montaż opony

Montaż opony

Przed założeniem nowej opony należy zdjąć starą. Zanim monter zamontuje nową oponę i wciągnie ją na felgę, musi sprawdzić, czy rozmiar opony, głębokość rowków i wiek są prawidłowe. Następnie można przystąpić do montażu opon.

Opony samochodowe nie powinny być starsze niż 10 lat. Numer DOT może być użyty do określenia dokładnego wieku i stanu opony. Na ścianie bocznej opony znajduje się tydzień i rok produkcji.

Aby ułatwić naciąganie opon, pracownik warsztatu najpierw powleka stopki maścią do opon. Następnie pracownik mocuje felgę w maszynie montażowej i za pomocą dźwigni montażowej umieszcza dolną stronę opony na górnej krawędzi. Maszyna montażowa obraca się, aby wciągnąć oponę na felgę. Czynność tę powtarza się dla górnej strony. Pracownik warsztatu musi jednocześnie wepchnąć oponę pod obręcz. Dzięki temu opona będzie pewnie osadzona na feldze.

Teraz można napełnić oponę powietrzem. W ten sposób stopki opony będą dociskać ją do obręczy, a powietrze nie będzie się z niej wydostawać. Następnie pracownik warsztatu napompuje oponę i zamknie zawór.

W przypadku używanych opon, "lepsze" lub z większym bieżnikiem powinny być umieszczone na tylnej osi. Zapewni to lepszą stabilność jazdy. Kluby samochodowe zalecają wymianę opon co drugi tydzień, aby zużycie przednich i tylnych kół było równomierne.

Po założeniu opon należy je wyważyć

Po zamontowaniu opon może być konieczne zamontowanie na kołach małych ciężarków. Będą one przeciwdziałać wszelkim nierównościom i zmniejszą wibracje kierownicy, zwiększą przebieg i komfort jazdy. Ważne jest, aby wyważyć oponę po montażu, aby zapewnić jej równomierną pracę.

Kiedy należy zmienić opony

Jeśli głębokość bieżnika opon jest mniejsza od wymaganej przepisami minimalnej głębokości 1,5 mm lub już się zmniejszyła, prawdopodobnie stara guma uległa zużyciu. Może być konieczna wymiana opony. Najwyższy czas, aby wymienić opony. Czy bardziej opłaca się wymienić oponę niż całe koło?

Niekoniecznie. Częsty montaż i demontaż opon powoduje rozciąganie gumy i obręczy. Skraca to również żywotność opon. Lepiej jest wymieniać całą oponę co sezon.

Wymiana opon jest dobrym pomysłem, jeśli felgi są w dobrym stanie, ale opony wykazują oznaki starzenia się. Jeśli opony są uszkodzone w sposób uniemożliwiający ich naprawę lub mają zużyty bieżnik, należy je wymienić.

Ważne jest, aby określić głębokość bieżnika opon. Im wyraźniejsze rowki lub żebra w bieżniku, tym lepsza przyczepność do drogi.