Wtorek, 9 sierpnia 2022

Kiedy należy zmienić opony na letnie, a kiedy na zimowe?

27 stycznia 2022

Nie jesteś pewien, kiedy nadszedł czas na zmianę opon na letnie. Choć może Ci się wydawać, że właśnie zmieniłeś opony na zimowe, sezon się kończy i nadchodzi nowy. Początek wiosny, podobnie jak jesień, charakteryzuje się nieprzewidywalną pogodą. Dlatego radzimy, kiedy najlepiej zmienić opony i na co zwracać uwagę. Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się więcej o sezonowej wymianie opon.

Kiedy należy zmienić opony na letnie?

Czy to naprawdę konieczne? W dalszej części artykułu odpowiemy na to pytanie, jeśli nie jesteś pewien, czy warto zmienić opony na letnie. Chcemy rozwiać wszelkie wątpliwości kierowców związane ze zmianą opon. Kiedy należy zmienić opony z zimowych na letnie?

Ogólnie przyjęło się, że opony letnie powinno się montować dopiero wtedy, gdy średnia dzienna temperatura wzrasta powyżej 7 stopni Celsjusza. Jest to trudne ze względu na zmienne warunki pogodowe między zimą a wiosną. Nie zalecamy wymiany opon letnich, jeśli temperatura przekracza 7 stopni Celsjusza przez okres dłuższy niż kilka dni. Zanim udasz się do warsztatu po nowe opony, poczekaj, aż warunki pogodowe się ustabilizują.

Kiedy należy zmienić opony na zimowe?

Skoro odpowiedziałeś już na pytanie o zmianę opon na letnie, czas na kolejne: Kiedy montować opony zimowe? Obowiązują te same zasady, co w przypadku opon letnich, a termometr wskaże, kiedy temperatura powinna być niższa niż 7 stopni Celsjusza. Temperatura powinna być niższa niż 7 stopni Celsjusza, aby zmienić opony na zimowe. Jednak w tym sezonie dynamika warunków pogodowych się zmienia, więc nie warto czekać na pierwszy śnieg czy mróz. Nie zwlekaj ze zmianą opon na zimowe. Nie daj się zaskoczyć warunkom drogowym.

Warto również zaznaczyć, że opony zimowe są wymagane w niektórych krajach, aby chronić swoich obywateli i zmniejszyć prawdopodobieństwo wypadku.

opona letnia

Różnice między oponami zimowymi a letnimi

Skład mieszanki gumowej

Tym, co je różni, jest mieszanka gumowa, z której wykonane są opony zimowe i letnie. Opony letnie są wykonane z mieszanki gumowej, która została zaprojektowana tak, aby wytrzymać temperaturę 7 stopni Celsjusza i zapewnić maksymalne osiągi. Opony letnie tracą swoje właściwości i twardnieją, gdy temperatura spada poniżej tego progu. W przypadku opon zimowych jest odwrotnie. Opony zimowe mają wyższą zawartość krzemionki, która pozwala im działać w niższej temperaturze 7 stopni Celsjusza. Opony zimowe mogą przegrzewać się w wyższych temperaturach, co powoduje ich szybsze zużycie. Opony zimowe mogą przegrzewać się w wyższych temperaturach, co przyspiesza ich zużycie. Mieszanka opon zimowych nie sprawdza się również w lecie. Nie zapewnia przyczepności na mokrych i suchych nawierzchniach i nie zapobiega ich zużyciu.

Wzór bieżnika

Wzór bieżnika to kolejna różnica między oponami zimowymi a letnimi. Wzór bieżnika to kolejna ważna cecha, która odróżnia opony letnie od zimowych. Dzieje się tak, ponieważ projektanci zwracają uwagę na różne funkcje opon i dostosowują je do każdej pory roku. Opony zimowe mają więcej rowków (tzw. lameli) niż opony letnie. Są one również bardziej zdefiniowane. Centralne rowki opony są szersze, dzięki czemu śnieg i błoto są odprowadzane z czoła opony. Pozwala to oponie zachować odpowiednią przyczepność w warunkach zimowych, ale zmniejsza osiągi opon zimowych w gorących warunkach letnich. Opony letnie mają szerszy bieżnik, co oznacza, że opona ma większą powierzchnię styku z nawierzchnią. Taka konstrukcja pozwala na lepsze prowadzenie na suchej nawierzchni i krótszą drogę hamowania. Nacięcia są zaprojektowane tak, aby odprowadzać wodę, a nie błoto czy śnieg, w deszczowe dni i zapobiegać zjawisku aquaplaningu.