Poniedziałek, 16 maja 2022

Podstawy wymiany opon i kół

17 stycznia 2022

​Zmiana opon może być trudna. Jak przygotować samochód i koła do zmiany. Co można zrobić samemu? Co zlecić montowni opon? Odpowiadamy na najczęstsze pytania.

W sklepach z oponami zwykle dwa razy w roku ustawiają się długie kolejki: jesienią, gdy w sprzedaży są opony zimowe, i wiosną, gdy w sprzedaży są opony letnie. Prawdopodobnie musiałeś czekać w kolejce, jeśli nie masz opon całorocznych, które w naszym klimacie mogą być dobrym wyborem.

Kiedy powinieneś zmienić opony?

Kiedy jest najlepszy czas, aby rozważyć opony zimowe? Producenci opon od lat utrzymują, że opony zimowe należy zakładać tylko wtedy, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Jest to duże uproszczenie. W niskich temperaturach opony letnie radzą sobie lepiej na suchej nawierzchni niż opony zimowe. Tylko najnowsze modele opon zimowych są w stanie konkurować z oponami letnimi na mokrej nawierzchni. Kiedy zatem należy wymienić opony? Ważne jest, aby zrobić to przed pierwszym śniegiem lub lodem.

Oczywiste jest, że opony zimowe mogą być używane na mokrych i suchych drogach z zachowaniem ostrożności, ale opony letnie nie są odpowiednie dla kierowców, którzy jeżdżą w wyższych temperaturach. Nie należy zapominać o argumencie, że kiedyś ludzie jeździli na jednej oponie przez cały rok: opony letnie były bardziej podobne do współczesnych opon całorocznych. Samochody były mniejsze i ruch na drogach był mniejszy.

Zanim wymienisz koła, sprawdź, jakie opony były używane w samochodzie. Upewnij się również, że zużywają się one równomiernie. Jeśli opony są zużyte bardziej na boki lub jedna opona na tym samym kole jest zużyta zupełnie inaczej, należy je wymienić.

Powinno się to zrobić przed lub po założeniu nowych opon. Nie ma to większego znaczenia, ale ważne jest, aby nie jeździć zbyt długo na oponach ze źle wyregulowanym zawieszeniem. Po przejechaniu kilkuset kilometrów mogą one ulec uszkodzeniu.

Uważaj przy wymianie opon

Uwaga: Jeśli po założeniu nowych opon samochód ściąga lub koła piszczą na łagodnych łukach, mimo że jest w dobrym stanie, należy natychmiast sprawdzić geometrię zawieszenia. W związku z jesienią zmieniacze opon cieszą się dużym zainteresowaniem. W ruchliwych miejscach, takich jak parkingi centrów handlowych. Wtedy też wiele warsztatów samochodowych zajmuje się wyłącznie oponami.

Uważamy, że w takie miejsca lepiej się nie zapuszczać. Serwis opon nie jest tak prosty jak się wydaje w nowoczesnych samochodach. Wymaga profesjonalnego sprzętu i wykwalifikowanych fachowców.

Najlepiej znaleźć profesjonalny serwis opon, który dysponuje najnowszym sprzętem wysokiej klasy, szczególnie w przypadku samochodów z oponami niskoprofilowymi i o wysokich indeksach prędkości.

Dobrym pomysłem jest znalezienie warsztatu, który oferuje na miejscu kontrolę geometrii kół, a w razie potrzeby naprawę zawieszenia. Chociaż duży runflat może być usunięty przy odpowiedniej wytrwałości i sile, można go założyć na dowolnej zmieniarce lub łyżce do opon. Ryzyko uszkodzenia czujnika ciśnienia w oponie lub czujnika ciśnienia w oponie jest jednak wysokie.

Uwaga: Większość typowych usterek, takich jak pęknięta stopka opony, może nie zostać zauważona, ponieważ uszkodzona część opony jest zakryta przez obręcz. Opona będzie się stopniowo opróżniać z powietrza, ale w najlepszym wypadku będzie się nadal opróżniać. W najgorszym wypadku opona może pęknąć podczas jazdy.

Samochody z czujnikami powietrza wymagają, aby warsztaty posiadały odpowiedni sprzęt do skonfigurowania systemu monitorowania ciśnienia. W nowych samochodach nie można tego zrobić.

Zmiana opon: Geometria

Jeśli opony były montowane wcześniej z powodu nierównomiernego zużycia, ważne jest, aby sprawdzić zbieżność zawieszenia natychmiast po zamontowaniu drugiego kompletu.

Nie wszystkie warsztaty zajmujące się ustawianiem zbieżności są sobie równe. Może być trudno znaleźć taki, który wykonuje dobrą robotę. Dla wielu modeli, to jest warunkiem wstępnym, aby prawidłowo wyrównać zawieszenie. Jest to coś, co większość mechaników zapomina.

Innym znakiem, którego nie należy ignorować, jest ciągnięcie samochodu po zmianie opon. Może się to zdarzyć, ponieważ opony "przyzwyczajają się" do nieprawidłowych ustawień zawieszenia.

Wyważanie: Konieczność wymiany opon

Po zamontowaniu opon, koła muszą być wyważone. Profesjonaliści użyją mniejszej liczby ciężarków, aby osiągnąć pożądany rezultat. W razie potrzeby obróci on oponę na kole tak długo, aż ciężarki zostaną równomiernie rozłożone na obwodzie koła.

Wyważanie nie jest czymś, co można zrobić w garażu. Nawet jeśli masz zmontowane koła (opony na felgach), warto zlecić ich wyważenie w serwisie, aby upewnić się, że ciężarki są prawidłowe.

zmiana opon na zimowe

Wymiana opon w warsztacie

Zaleca się zakup oddzielnego zestawu opon zimowych.

Przy zakładaniu nowych opon należy wymienić zawór. Dotyczy to również samochodów z czujnikami ciśnienia w oponach. Dostępnych jest wiele zestawów naprawczych (kosztują kilka złotych za oponę). Zestawy te składają się z zaworu i uszczelek. Samego czujnika nie trzeba wymieniać.

Nie ma potrzeby wymiany czujnika, jeśli nie jest on potrzebny. Mechanik powinien również sprawdzić koła.

Samodzielna zmiana opon

Tylko wstępnie wyważone, kompletne koła mogą być naprawione przez Ciebie. Jeśli nie masz niezbędnych narzędzi do wymiany opon, lepiej zatrudnić profesjonalistę.

Do oczyszczenia piast wystarczy podnośnik, klucz płaski i szczotka druciana. Uwaga: Dobrym pomysłem jest oznaczenie kół po ich zdjęciu, aby mieć pewność, że będzie można je przenieść w przyszłym sezonie.

Wymiana opon: Czujniki ciśnienia

Wszystkie nowe samochody muszą być wyposażone w system monitorujący ciśnienie powietrza w kołach. Wymóg ten został wprowadzony w 2014 roku. Prostsze systemy są stosowane w mniejszych i tańszych samochodach. Mierzą one obwód koła za pomocą sygnałów z czujników ABS.

Czujniki montowane w kołach są popularną opcją dla samochodów z wyższej półki cenowej. Pozwalają one na bardziej precyzyjny i szybszy pomiar ciśnienia. Do obsługi wymagają specjalistycznego sprzętu, w tym programatorów.

Jeśli opony zimowe mają być zamontowane na dodatkowych felgach, konieczny będzie zakup drugiego kompletu czujników. Przykładowo, przełożenie koła z przodu samochodu na tył wymaga odpowiedniego przeprogramowania.

Zmiana opon: Przechowywanie

Odpowiednie warunki przechowywania są niezbędne, aby opony i kompletne koła były bezpieczne na kolejny sezon. Opony powinny być przechowywane w suchym, ciemnym i chłodnym miejscu, z dala od agresywnych środków chemicznych. Niebezpieczne są dla nich opary paliwa, rozpuszczalniki oraz kontakt z olejami lub smarami.

Nie powinny być przechowywane w pobliżu transformatorów lub kotłowni, ponieważ ozon może powodować uszkodzenia gumy. Jeżeli koła mają być przechowywane w workach foliowych, należy je dokładnie oczyścić i wysuszyć.

Bardzo niebezpieczne jest przechowywanie opon lub kompletnych kół wystawionych na działanie promieni słonecznych UV. Opony na obręczach (kompletne koła) można wieszać na hakach i układać na słupkach. Nie należy ich jednak ustawiać pionowo, aby guma opony nie uległa trwałemu odkształceniu pod wpływem ciężaru.

Nie jest dobrym pomysłem wieszanie opon na hakach lub układanie ich jedna na drugiej. Nie należy ich jednak ustawiać pionowo, aby guma nie uległa trwałej deformacji pod wpływem ciężaru opony.

Zmiana opon: Ciśnienie

Dobrym pomysłem, zwłaszcza jeśli opony były pompowane w cieplejszych temperaturach, jest sprawdzanie ciśnienia w kołach wraz ze zmianą pogody. Uwaga: Napompuj swój samochód tylko do zalecanego ciśnienia. Niektóre nowsze modele mają zaskakująco wysokie ciśnienie.

Aby zapobiec deformacji, opony, które zostały zdjęte z pojazdu i przechowywane jeszcze przez kilka miesięcy, powinny być napompowane do ciśnienia o 0,2-0,3 bara wyższego od zalecanego.